Regiovisie "Veilig Thuis" aangenomen

Regiovisie Veilig Thuis.pngdinsdag 20 februari 2024 18:40

In de raadsvergadering van februari 2024 is de regiovisie "Veilig Thuis" vastgesteld. Hierbij de bijdrage van Meindert Bakker:

"Het houdt niet op, niet vanzelf." Het is een bekende slogan die ons herinnert aan een ongemakkelijke realiteit. Een trieste waarheid die nog steeds geldt in onze samenleving, zelfs vandaag de dag. Het doorbreken van een onveilige thuissituatie vereist een actieve aanpak, en dat is precies waar we ons als fractie volledig in kunnen vinden en voor in willen zetten.

We zijn verheugd met de introductie van de regiovisie "Veilig Thuis". Deze visie, ontwikkeld met input van onze wethouder en toegewijde ambtenaren, biedt een solide basis om huiselijk geweld en kindermishandeling preventief aan te pakken, te signaleren en duurzaam te bestrijden, zowel op lokaal als regionaal niveau.

De regiovisie biedt ook ruimte voor lokale beleidsvorming en samenwerkingsafspraken, wat wij als een positieve ontwikkeling beschouwen. We willen echter wel van de wethouder vernemen of dit betekent dat onze gemeente de vrijheid heeft om onze eigen identiteit en lokale kenmerken te behouden en waar nodig te integreren in onze eigen lokale uitwerking.

Daarnaast zijn we benieuwd naar de stand van zaken met betrekking tot de aanbesteding van Jeugdhulp en of de regiovisie nog steeds als leidraad dient voor dit proces.

Het aanpakken van huiselijk geweld vereist een collectieve inspanning van de hele gemeenschap. Niet alleen professionals, maar ook vrijwilligers, trainers, coaches, mantelzorgers, jeugdwerkers en anderen spelen een essentiële rol in de signalering en doorverwijzing naar hulpinstanties. We willen de wethouder dan ook aanmoedigen om in de lokale uitwerking van de regiovisie deze belangrijke groepen een prominente rol te geven.

Bovendien zijn we benieuwd naar de rol die het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal spelen in onze lokale aanpak, evenals de cruciale positie van kerken en verenigingen.

Het houdt niet op, niet vanzelf. Maar door vandaag deze regiovisie vast te stellen, zetten we wel een belangrijke stap voorwaarts. Laten we gezamenlijk blijven streven naar een veilige en beschermende omgeving voor alle inwoners van onze gemeente.

Reacties op 'Regiovisie "Veilig Thuis" aangenomen'