Beleidsplan Sociaal Domein Aangenomen

Beleidsplan Sociaal Domein.pngdinsdag 20 februari 2024 15:56

In de raadsvergadering van februari 2024 werd het beleidsplan "Sociaal Domein" aangenomen. Hierbij de bijdrage van Nelleke Kramer namens ChristenUnie Urk.

Het beleidsplan sociaal domein voor de komende 4 jaar ligt voor ons. We hebben er in de commissie uitgebreid over gesproken en veel vragen zijn door de wethouder beantwoord. Alle bijlagen laten zien dat er goed geëvalueerd is en dat er veel input, ook extern, gebruikt is om tot dit stuk te komen. En vooral dat er hard gewerkt is aan dit beleidsplan door de betreffende ambtenaren. Daarvoor, en ook voor al het werk voor onze inwoners, spreken wij onze dank uit.

Als ChristenUnie zijn we blij met dit beleidsplan waar we de komende jaren mee aan het werk kunnen. Want werk zal er blijven, de samenleving is altijd in beweging en aan verandering onderhevig. Daar zullen we op moeten anticiperen. Wat wij daarbij belangrijk vinden is de verbinding tussen verschillende domeinen, zowel in het werkveld als in dit huis. Zorg, veiligheid, welzijn, sport en cultuur… om maar wat te noemen. Wat de ChristenUnie betreft blijft het essentieel om dat telkens weer zo efficiënt mogelijk in te richten.

Bij zo’n stuk ontstaat er (bij mij) vaak de neiging om allerlei zaken op te noemen die je mooi vindt, of juist niet. Ook de cijfers en bijbehorende kosten kunnen je trekken naar allerlei details. Of naar de grotere problemen waar we als samenleving mee worstelen. Dat wil ik vanavond niet doen voorzitter, maar ik wil juist benoemen dat de ChristenUnie het van groot belang vindt om te blijven kijken naar de persoon. Die oudere met die psychische kwetsbaarheid. Wat betekend dit beleid voor haar? Wat veranderd er of wat wordt er beter? Waar kan ze op rekenen, wat doen we voor haar?  Of dat ene kind die zijn vader niet meer ziet en die tussen twee vuren inzit. Wie heeft er oog voor hem en wat mag hij van ons verwachten? Daarom spreekt de quote van Fred Brouwer op pagina 46 ons erg aan, hij zegt daar:

De gemeenschap, dat zijn wij!

Laten we vooral het samen leven goed organiseren. Daarbij hebben we iedereen en vooral elkaar nodig. In de commissie is de kracht van het team van sociaal domein benoemd maar wij wilden dit even specifiek benoemen omdat dit het laatste beleidsplan is wat hij als manager meemaakt, en dat is wel een blijk van waardering waard.

We weten dat we op Urk heel veel mooie dingen hebben. Maar die zullen we moeten bewaken en versterken. We zijn blij dat we dat terugzien in dit beleidsplan. De ChristenUnie ziet uit naar de uitwerkingen in de vorm van de uitvoeringsprogramma’s en zal die met veel belangstelling volgen. Zoals wel bekend is, zal onze aandacht, samen met andere partijen, daarbij ook zeker gericht zijn op de uitkomsten van het serieus onderzoeken van het rioolwateronderzoek als aanvullend instrument.

Wij willen afsluiten met onze hoop dat de uitvoering van dit beleidsplan bijdraagt aan goede zorg en aandacht voor onze inwoners en aan een goed sociaal leefklimaat voor heel ons dorp.

Reacties op 'Beleidsplan Sociaal Domein Aangenomen'