Vragen Vapen Weekmarkt

Vapen.jpgzaterdag 12 november 2022 11:41

De fractie van de ChristenUnie verbaasde zich afgelopen zaterdag zeer toen er een kraam op de Urker markt stond, die erg populair was bij kinderen en jongeren, die e-sigaretten en vullingen verkocht in allerhande smaakjes in kleurige, aantrekkelijke verpakkingen. En dat deze kraam ook via social media werd uitgelicht. Ze maakt zich hier zorgen over en raadslid Nelleke Brouwer stelde daarom de volgende vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders:

1. Is het college zich bewust van de hype van het vapen onder kinderen en jongeren en de schadelijke gevolgen hiervan?
2. Vindt het college het passend dat deze nicotinehoudende waren op onze weekmarkt verkocht worden en dat hier ook nog reclame voor wordt gemaakt op de gemeentelijke facebookpagina van de markt?
3. Is het college zich bewust dat de KvK de verkoop van e-sigaretten en e-liquids (vullingen) schaart onder dezelfde categorie als tabak en dus ook onder dezelfde regelgeving valt en dat het daardoor twijfelachtig is of dit op een weekmarkt een plek hoort te hebben?
4. Hoe past de keuze voor het geven van een plek aan deze kraam in het beleid van de rijksoverheid waarbij tabak uit het zicht gehaald wordt bij verkoooppunten en toegewerkt wordt naar een forse vermindering van het aantal verkooppunten?
5. Is het college zich bewust van de discrepantie tussen dit verkooppunt en de doelstellingen van het programma Durf! waarbij gewerkt wordt aan het tegengaan van roken bij jongeren?

Reacties op 'Vragen Vapen Weekmarkt'