Herstel historische waterputten

Historische Waterputten 2.jpegdinsdag 15 november 2022 20:17

Urk had 150 jaar geleden 20 putten en pompen voor water. Raadslid Auke Pasterkamp heeft namens de ChristenUnie fractie aandacht gevraagd in de gemeenteraad voor de mogelijkheid tot het herstellen van enkele waterputten, dit als herinnering en historische markering voor verdere generaties.

Geef ze dan ook de functie voor het vullen van bijvoorbeeld flesjes water en vertel het historische verhaal.

Het plan is bedoeld ter ondersteuning van de cultuur op Urk. Rond het jaar 1650 had Urk twee waterputten en moesten de inwoners hard werken om er 'brak' water uit te halen. Op een bepaald moment waren er in totaal twintig putten verspreid over heel Urk. De locaties van die putten zijn volgens Pasterkamp te vinden in het archief van museum het Oude Raadhuis.

Cultuurwethouder Freek Brouwer reageerde enthousiast op het idee. "Het idee zelf spreekt mij wel aan, want er wordt vaker over watertappunten gesproken." Maar hij vond wel dat het esthetisch moet passen in het oude dorpscentrum.

Lees HIER het hele artikel op Omroep Flevoland.

Reacties op 'Herstel historische waterputten'