Ook het Urkers erkend als officiële taal?

Urker Kinderenmaandag 08 oktober 2018 20:31

Aanleiding
Woensdag 10 oktober tekenen minister Ollongren samen met de provincies Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel en Gelderland een convenant waarmee het Nedersaksisch een officieel erkende taal wordt. Hiermee krijgt de taal meer bescherming en spreken de overheden af dat ze er alles aan gaan doen om het Nedersaksisch te behouden en het gebruik ervan te stimuleren. Het Urkers valt onder de Westfaalse tak van het Nedersaksisch. Toch wordt de provincie Flevoland niet genoemd bij de deelnemende overheden.

Zie ook artikel https://www.ad.nl/binnenland/nedersaksisch-wordt-officieel-erkende-taal-in-nederland~a38657a5/

De ChristenUnie fractie heeft kennis genomen van dit convenant en juicht het waarderen van het Nedersaksisch als officieel erkende taal natuurlijk toe, met het besef dat het Urkers daar dus ook onder valt. Tegelijk roept dit nieuwsbericht enkele vragen bij ons op. Vandaar dat wij die willen stellen.

Vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

1. Is het college bekend met het aanwijzen van het Nedersaksisch als officieel erkende taal?
  2. Weet het college waarom de provincie Flevoland niet meedoet bij het ondertekenen van het convenant?
  3. Wil het college bij de provincie deze kwestie aankaarten?
  4. Kan het college al overzien wat het voor Urk gaat betekenen dat de overheden afspreken “dat ze er alles aan gaan doen om het Nedersaksisch te behouden en het gebruik ervan te stimuleren”?

Reacties op 'Ook het Urkers erkend als officiële taal?'