Algemene Beschouwingen kadernota 2012

woensdag 18 juli 2012 16:39

Zeilen bijzetten is de naam van het raadsprogramma. een naam die beter gekozen is dan die van het collegeprogramma waar nog gesproken wordt van wind in de zeilen. Financieel is dit zeker niet het geval.

Er is al krap anderhalf miljoen bezuinigd en er zal nog eens ruim één miljoen bezuinigd moeten worden. Het op orde houden van de begroting vraagt scherpe keuzes.
Toch mag het niet zo zijn dat we apathisch achteroverleunen. Urk is een dynamische gemeente we moet telkens antwoorden vinden op zaken die op ons pad komen.
Het college wil vooruitkijken en een heldere aanpak kiezen om van “denken naar doen” te
komen!!

Die heldere aanpak van denken wordt in maar liefst 5 fasen opgedeeld.

De heldere aanpak van doen wordt ook nog eens in 5 fasen opgedeeld.

Voorzitter na een dergelijk traject is alle dynamiek er wel uitgeperst. De ChristenUnie vraagt zich dan ook af of dit wel zo’n heldere aanpak is? In ieder geval niet gewenst. Het lijkt er op, stapels rapporten en uiteindelijk nog niets gebeurd.
Kan dit niet anders??
In het kader van bezuinigingen die overal doorgevoerd worden en het niet beschikbaar zijn van geld voor wie dan ook, lijkt het de ChristenUnie niet goed om 3000 euro extra per jaar naar de sportvelden te laten vloeien. Daarnaast wordt er een kunstgrasveld aangelegd. Dat zou juist minder onderhoud moeten hebben. Dit hebben we ook vorig jaar al bij de kadernota ingebracht. Of geeft een kunstgrasveld toch meer onderhoudskosten?

Op blz 14 staat een bedrag van 67.227 euro voor de jaren vanaf 2015. Dit dekkingstekort heeft te maken met afname van projecten. Vz wat de ChristenUnie betreft zou bij afname van het aantal projecten ook het aantal medewerkers moeten verminderen. Net als bij het verstrekken van het aantal bouwvergunningen. Ook daarvoor hebben we vorig jaar al aandacht gevraagd. Personeel moet in sommige gevallen flexibeler worden ingezet, zodat ze ingezet kunnen worden daar waar de werkzaamheden wel toenemen.

Dit is noodzakelijk om efficiënt te werken. Anders ontkom je er niet aan om op de ene afdeling mensen te ontslaan en op de andere aan te nemen.
Voorzitter, het college heeft toch de vrijheid genomen om met nieuw beleid te komen. 100.000 Euro voor de Boa’s, kan dit niet met bestaand personeel? (bv bouw en woning toezicht) Het Arbo budget verhogen met 20.000 euro lijkt ons ook niet nodig. Die keuringen die daarvoor gedaan worden stellen niet veel voor en voor een RI&E heb je niet jaarlijks een bedrag nodig. Extra opleidingsbudget van 20.000 euro kan niet in deze tijd. Daarbij is
de argumentatie van het college ook niet juist. Van krapte op de arbeidsmarkt is geen sprake. (kijk maar naar de laatste sollicitaties ca 100 sollicitanten op een vacature).

De opbrengsten van de markt blijven achter. Er wordt 15.000 euro afgeboekt. We moeten niet afboeken maar de markt moet aantrekkelijker gemaakt worden door leuke acties en door bijvoorbeeld in de zomer ook een aantal malen een rommelmarkt er bij te houden. Dat trekt altijd veel bezoekers en het is voor de kinderen ook een leuke bezigheid. Laat het college daar samen met de marktcommissie eens over nadenken. Want het zou toch jammer zijn als de markt zou verdwijnen.
Er wordt vanaf 2015 gekort op het aantal politieke ambtsdragers. Is dit al wettelijk geregeld? Als dit niet het geval is blijft het aantal gelijk en kan deze post niet opgenomen worden.

Voorzitter verschillende verbonden partijen zoals Stichting buurtwerk, JOW, Bieb en dergelijke krijgen subsidie van de gemeente. Wij zien graag dat er een duidelijke samenhang is tussen de uitgevoerde werkzaamheden en de hoogte van de subsidie. Als we kijken naar het subsidiebedrag dat gaat naar stichting buurtwerk in vergelijking met het JOW is dit geheel uit het evenwicht. De ChristenUnie ziet dan ook graag dat er meer evenwicht ontstaat. We gaan er vanuit dat in ieder geval JOW “er een paar centen” bij krijgt omdat ze in verhouding veel meer doen en veel minder krijgen. Dit geld kan weggehaald worden bij de herverdeling van middelen.

Voorzitter er is een raadsbrede motie aangenomen om samen met de NOP te kijken naar de ontwikkeling van de buitendijkse haven. Wat is de stand van zaken?

We hopen dat de verkeersafhandeling en het parkeren in het oude dorp nu snel tot uitvoering wordt gebracht. De ideeën zijn er, nu de uitvoering. Het heeft allemaal al veel te lang geduurd. Of komt dit door de helder aanpak van “denken naar doen”. Een punt van aandacht is nog de oversteek bij de Ransuil. Daar is een zebrapad gemaakt maar er is geen oversteek mogelijkheid voor fietsers. Dit is wel een gekke situatie. Dit moet ook opgelost worden.

Voorzitter in de kadernota wordt gesproken over de herstructurering locaties, Wilhelminaschool en de Vuurbaak. In het verleden hebben we hier al genoeg van gezegd. Een punt van aandacht blijft dat we moeten oppassen dat we bij ontwikkeling niet gaan concurreren met uitgifte van gronden in de nieuwbouw. Dit levert dan ook weer rente verlies op. In de tussentijd kunnen we de gebouwen verhuren om de kapitaallasten op te brengen.
Voorzitter, we zijn blij dat er gewerkt wordt aan een visie over de sportzone nabij Noorderzand. We verwachten wel spoed van het college ten aanzien van het zwembad en een stukje grond voor de Hapkido. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld als de paden in het gebied verhard worden in plaats van de modderige schelpenpaadjes dan is het gebied al een stuk aantrekkelijker. College ga er praktisch mee aan de slag en laat het niet verzanden in plannen en ideeën die niet verder komen. Welke stappen heeft het college al genomen?

Hoever staat het met de deelname aan De-on wordt dit nog wat, hebben we er wat aan? Graag de stand van zaken.

Is het trouwens mogelijk om de warmte van het gemaal te gebruiken voor het zwembad? Zoals dat nu ook op het industrieterrein gebeurd. Als dat gesteund zou kunnen worden door De-on dan snijdt het mes aan twee kanten. En houden we meer geld over voor extra voorzieningen in het zwembad.

Voorzitter één beschuldiging uit de kadernota heeft ons getergd! Er wordt gesproken over “grepen uit de kas” die gedaan worden uit de grondexploitaties. Voorzitter het gaat hier dan om extra parkeerruimte en over speelvoorzieningen voor onze jeugd. Dingen die de leefbaarheid voor onze burgers vergroten. En dan praat u over “grepen uit de kas” alsof we een stelletje rovers zijn. Wij spreken met respect over ons College een beetje respect van uw kant zou toch wel het minste zijn.
Voorzitter, we ronden af. De ChristenUnie wil net als het college verstandige keuzes maken en gericht investeren. Zuinig aan doen en het goede wat ingezet is voortzetten.
De ChristenUnie wil zich in haar werk afhankelijk stellen van de Heere onze God en dienstbaar zijn aan de samenleving. Dat willen we ook het college en de medewerkers toewensen

Fractie ChristenUnie

Reacties op 'Algemene Beschouwingen kadernota 2012'