Minister Adema op Friese Poort Urk

Adema Friese Poort.JPGdonderdag 16 februari 2023 20:08

Minister Piet Adema van Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bracht 13 februari jl. een werkbezoek aan ROC Friese Poort Maritieme Opleidingen Urk., waar onder andere de vissers van de toekomst opgeleid worden. Het bezoek stond in het teken van een duurzame en toekomstbestendige voedselvoorziening in Flevoland.

Meer dan een vak
Tijdens de rondleiding op Urk heeft de minister onder andere het netten-boeten-lokaal bezocht en de levensechte vaarsimulator in actie gezien. Uitgangspunt van dit bezoek was de toekomstbestendigheid van de blauwe economie. Verschillende sectoren in Nederland zijn afhankelijk van de zee, waaronder van de Noordzee. Al deze sectoren (in combinatie met natuurbescherming) worden samen de “blauwe economie” genoemd. ROC Friese Poort staat in de voorhoede: onze studenten leren niet alleen hoe te vissen, maar ook bijvoorbeeld over duurzaamheid en nieuwe technieken. De visserijopleiding op Urk zou meer moeten samenwerken met die in Frankrijk en Spanje. De samenwerking zou beter zijn voor innovatie in de visserijsector. Die oproep deed de minister gisteren tijdens zijn werkbezoek. Door nu samen te werken met scholen in deze landen, hoopt de minister duurzame en innovatieve vistechnieken te ontwikkelen die in een groter gebied aanvaard worden.

Vernieuwing
Harold Hofstra, ChristenUnie Flevoland: "Op Urk is ROC Friese Poort constant bezig met vernieuwing. Zo wordt er een Maritieme Campus opgericht waar innovatie en ondernemerschap voor scheepvaart en visserij centraal staan en komt er een trainingscentrum en kenniscentrum voor de maritieme sector. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen: het is belangrijk voor ons dat deze sector overeind blijft."

Meindert Bakker, ChristenUnie Urk: “Het ROC Friese Poort is een school waar onderwijskundige #innovatie hoog in het vaandel staat, met o.a. een practoraat Visserij, Innovatie en Ondernemen maar inmiddels ook al verkenningen voor verkorte HBO-opleidingen in de regio. De minister kwam informatie ophalen en heeft deze ook ruimschoots gekregen van o.a. Durk Bijma en Pieter Kaptein. We hopen hem binnenkort weer op Urk terug te zien voor een tweede ronde.”

Reacties op 'Minister Adema op Friese Poort Urk'