Groos op onze vrijwilligers!

vrijwilligersdinsdag 06 februari 2018 20:20

De gemeente Urk kent vele vrijwilligers en de ChristenUnie is ‘groos’ op al het werk wat vrijwilligers verzetten. Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde binnen onze samenleving. Daarom wil de ChristenUnie dat de gemeente vrijwilligerswerk faciliteert en het niet moeilijker maakt door extra regels of beperkingen. Dit geldt voor het doen van vrijwilligerswerk naast een uitkering, maar ook voor het geven van mantelzorg naast een baan en het activeren van vluchtelingen door middel van vrijwilligerswerk.

Wij zijn groos op onze vrijwilligers.
 Vrijwilligers kunnen wat ons betreft, indien nodig, een gratis Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) verkrijgen.
De online vacaturebank van Caritas moet meer onder de aandacht worden gebracht. Initiatieven van vrijwilligers voor events, activiteiten, innovaties etc. willen we stimuleren.

De ChristenUnie is voor het stimuleren van evenementen die niet alleen ons dorp promoten, maar juist de bijzondere cultuur(historie) van Urk benadrukken. Te denken valt aan de Nationale Klederdrachtdag, de Ansjooprace, Urker Dag, Urk in Wintersferen.
 Juist bij deze evenementen is de inzet van vrijwilligers cruciaal!

De ChristenUnie gelooft in een samenleving die is gebaseerd op naastenliefde.
De ChristenUnie blijft inzetten op een participatiesamenleving; het is belangrijk dat mensen elkaar als het kan helpen en voor elkaar zorgen.
Zorg zit in het DNA van de Urkers. Daar zijn we ‘ groos’ op. Belangrijk dat dit ook zo blijft. Het is zaak om te investeren in de Urker aanpak en nadrukkelijk aandacht te geven aan vrijwilligerswerk en mantelzorg.

Mantelzorgers

Dagbesteding en respijtzorg zijn belangrijk om overbelasting van mantelzorgers te voorkomen. Dit is een punt van zorg. Daarom zet de ChristenUnie in op respijtzorg, waardering van de mantelzorger en het proactief benaderen van mensen die mantelzorger zijn geworden. Dit is één van de belangrijkste speerpunten van de ChristenUnie.

Wij zijn ‘groos’ op onze mantelzorgers.

De gemeente ontwikkelt wat de ChristenUnie betreft dan ook een ruim aanbod in mantelzorgondersteuning, waaronder een respijtvoorziening.
Vormen van dagbesteding worden uitgebreid, zodat mantelzorgers niet overbelast raken.

Reacties op 'Groos op onze vrijwilligers!'