Programma Wonen 2.0

Header (1).pngdinsdag 21 mei 2024 15:26

Woningbouw op Urk is een onderwerp dat ons allen bezighoudt en na aan het hart ligt. We gunnen onze jonge starters, ouderen en alle doelgroepen een leefbare plek waar ze zich thuis voelen in ons mooie dorp. Helaas zien we dat dit lastig is in een oververhitte woningmarkt, terwijl het aanbod van nieuwbouw niet voldoet aan de vraag.

Het college verdient lof omdat het de raad heeft benaderd voor input op het programma Wonen 2.0. Hiermee geeft het college aan open te staan voor kaders en richtlijnen vanuit de raad om de huidige problematiek aan te pakken. In de commissie hebben verschillende fracties hun ideeën en overwegingen gedeeld met het college en met elkaar. Vanuit onze fractie waren dit, zonder compleet te zijn, in ieder geval de volgende punten:

1. Opschalen van woningbouw naar 150 woningen, met daarbovenop interventies en inhaalslagen. Tempo maken is op dit moment prioriteit 1.

2. Meer aandacht voor alternatieve woningbouw. Natuurlijk zijn daarbij Tiny Houses interessant voor een bepaalde doelgroep, maar er zijn meer alternatieven voorhanden. Denk out of the box en geef niet-traditionele oplossingen een kans.

3. Focus op lagere prijsklassen. Woningen tot 250k en onder de 300k. Liever wat kleiner en een eigen stek, dan noodgedwongen bij ouders moeten vertoeven.

4. Inschakelen van het landelijk Expertteam Wonen (RvO). Wees niet bang om mee te laten kijken bij de interne processen, maar profiteer van landelijke expertise en professionele en constructieve input. (De gemeente Hardenberg heeft hier al positieve ervaringen mee.)

5. Rekening houden met een streefnorm van 30% sociale huur. Ook zij die nu (nog) niet kunnen kopen, willen graag een eigen plekje om te wonen. Daarom moet ook de doorstroom in de huur op gang gebracht worden.

Onze fractie heeft dit onderwerp op de agenda gezet juist om samen met andere fracties in deze raad duidelijke kaders aan de wethouder mee te geven. Ik wil collega’s Meindert de Boer van de SGP en Marcella de Boer van het CDA hartelijk danken voor hun constructieve medewerking bij het opstellen van de motie. Ik denk dat we samen een evenwichtige, heldere motie hebben opgesteld waarin diverse kaders en opdrachten mee worden gegeven aan het college. Als deze kaders voortvarend worden uitgevoerd, zou de vraag “Is er een plek voor ons?” straks verleden tijd moeten zijn.

Motie
Tijidens de behandeling van dit punt, hebben we ook een motie ingediend. KLIK HIER voor de motie "Wonen 2.0"