Structureel kankerverwekkend gas geloosd op het IJsselmeer

Ontgassingsroutes.jpegmaandag 25 oktober 2021 19:47

Onze fractie heeft met zorg kennisgenomen van het bericht van Omroep Flevoland vandaag dat er “structureel kankerverwekkend gas wordt geloosd bij Flevoland”. Ook in het IJsselmeer, nabij Urk, vindt dit plaats. Deze dampen/gassen behoren meestal tot de groep 'zeer zorgwekkende stoffen'. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld de voortplanting belemmeren, kankerverwekkend zijn of zich in de voedselketen ophopen.

Aanleiding
Onze fractie heeft met zorg kennisgenomen van het bericht van Omroep Flevoland vandaag dat er “structureel kankerverwekkend gas wordt geloosd bij Flevoland”. Ook in het IJsselmeer, nabij Urk, vindt dit plaats. Deze dampen/gassen behoren meestal tot de groep 'zeer zorgwekkende stoffen'. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld de voortplanting belemmeren, kankerverwekkend zijn of zich in de voedselketen ophopen. Volgens provinciale regelgeving mag dit niet, maar wordt niet gehandhaafd. Wat de ChristenUnie betreft zijn dit zorgelijke berichten waar een antwoord op moet komen.

Vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

1. Is het college op de hoogte van de eerdergenoemde berichtgeving?
  2. Deelt het college onze zorg m.b.t. de giftige stoffen die geloosd worden en de kwalijke gevolgen die dit kan hebben voor mens en natuur?
  3. Het IJsselmeer is belangrijk voor onze visserij en daarmee een bron van voedsel. Deelt het college onze zorg m.b.t. de invloed die deze stoffen zouden hebben op de voedselketen en/of de visserij?
  4. Is het college op de hoogte van het feit dat hier provinciale regelgeving wordt overtreden?
  5. Is het college met ons van mening dat hier gehandhaafd moet worden op de regelgeving?
  6. Is het college van plan om deze zorgen over te brengen aan de provincie en deze te verzoeken om te handhaven?

Reacties op 'Structureel kankerverwekkend gas geloosd op het IJsselmeer'