Opkomen voor het Openbaar Vervoer

Motie Kottervisserij (1080 x 1080 px) (3).jpgdonderdag 30 juni 2022 12:10

Gok niet met het openbaar vervoer en bied een financieel vangnet voor 2023 en zorg voor goede verbindingen tussen o.a. Urk en Lelystad. Dat was onze insteek van de motie openbaar vervoer. Daarmee sluiten we aan bij de actie #methetov.

Fractievoorzitter Meindert Bakker was één van de ondertekenaars van de landelijke actie.

Zonder een Rijksvangnet ontbreekt zekerheid en komen de dienstregelingen in het geding, schrijven de ondertekenaars. “Dat betekent lijnen schrappen, minder vaak rijden en/of het vervallen van ritten in de avond en het weekend. Dit gebeurde al bij de bezuinigingen die nodig waren door corona, maar zal nog veel meer gebeuren zonder zekerheid. De bereikbaarheid van stad en regio staan op het spel.
Van student tot forens, van mantelzorger tot recreatief publiek – miljoenen Nederlanders zijn de dupe”.

Steun voor vangnet

Maar liefst 79% van de Nederlanders vindt dat het ov een vangnet nodig heeft om een neerwaartse spiraal te voorkomen, stelt de coalitie. De ondertekenaars van het pamflet benadrukken dat sterk ov bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet en de woningbouwopgave. Om de kabinetsdoelen op deze terreinen te behalen, is goed ov hard nodig. Als het Rijk een vangnet biedt in de beperkte periode waarin het aantal reizigers nog achterblijft, zullen de reizigersaantallen ondanks blijvende thuiswerkeffecten door bevolkingsgroei al snel de cijfers van vóór corona overtreffen.

#methetov

Met de hashtag #methetov vragen de ondertekenaars aandacht voor de bijdrage van het ov aan de samenleving. Miljoenen Nederlanders reizen dagelijks met het ov naar het werk, school en studie, vrienden en familie, zorg en andere voorzieningen. Een belangrijk deel van hen heeft geen alternatief. Goed ov draagt bij aan een samenleving met bereikbare voorzieningen, een maatschappij mensen kunnen meedoen en een sterke economie.

Goede verbindingen met Urk
Naast de steun voor de actie #methetov riep de motie ook op:

• richting provincie te blijven inzetten op de lijn Urk-Lelystad en een goede verbinding met Noord-Nederland;
  • richting provincie in te zetten op uitbreiding Lijn 149;

De motie werd raadsbreed aangenomen!