Ogen Open!

Door Freek Brouwer op 6 februari 2022 om 10:00

Ogen Open!

Biddag op Urk

Bidden en danken doen we op Urk met de regelmaat van de klok. In ons gezin, als we alleen zijn. Thuis, in de kerk en op het werk. En als we bidden en danken doen we onze ogen dicht. Zo zijn we dat gewend, zo tonen we respect en zo tonen we eerbied. Bovendien concentreren we ons op die manier maximaal op het gebed.

Ook ik heb bidden van huis uit meegekregen. Het is voor mij een levenslijn naar boven, naar God. Een levenslijn die zorgt voor voeding voor alle gebieden van mijn leven. Maar die levenslijn van het gebed is niet een op zichzelf staande, vertical lijn. Die voeding moet ergens naar toe kunnen stromen.

Er is ook een horizontale lijn. En dat is de lijn naar de mensen om ons heen. Onze naaste omgeving. Onze (huwelijks)partner, gezin, familie en vrienden. De mensen om wie we geven en met wie we ten diepste zijn verbonden. Via bloedlijnen en de lijn van vriendschappen.

Mijn verticale lijn van het gebed voedt mij om horizontale lijnen met mijn omgeving tot leven te brengen. Het geeft me openheid en ontvankelijkheid naar andere toe. Als Hij mij vergeven heeft, wat heb ik anderen dan te oordelen? Ik luister, maak me klein en weet dat de ander me iets te vertellen heeft. Op weg naar het Koninkrijk van Jezus gaat dit met vallen en opstaan.

Zo is dat ook in gezinnen. De communicatie in het gezin is esssentieel om kinderen tot bloei te laten komen. Niet-praten of beperkt communiceren, sluit ons van elkaar af. En daarom; ogen open voor de mensen die zo dichtbij ons staan. Een luisterhouding aannemen die misschien wat onwennig voelt, maar voor de ander zo prettig veel ruimte geeft. Even dat oordeel uitstellen. Beseffen dat de ander een gezichtsveld heeft dat de jouwe kan verrijken. Dat die ander ook iets laat doorschemeren van zijn of haar lijn naar boven.

We doen op Urk vaak onze ogen dicht. Niet alleen voor het gebed, maar ook weleens voor het perspectief van de ander die zo dichtbij ons staat. Laten we onze ogen dit jaar wat vaker opendoen.

En weet u wat ik zo mooi vind. Een lange verticale en korte horizontale lijn, vormen een herkenbaar symbool. Een symbool van levensbelang.

Labels: , , ,