Nota Gronduitgifte

Nota Gronduitgifte 3.jpgwoensdag 29 december 2021 16:04

Deze nota werd in de laatste raad behandeld. Een nota waar veel over gezegd en gesproken is, daarom wijden we er een apart bericht aan.
Met oog voor ondernemers en starters, de lokale economie en de huizenkopers.

In de raad van 16 december was er dan eindelijk het moment: het wel of niet instemmen van de raad met de nota gronduitgifte, een van de meest besproken stukken van dit afgelopen jaar.

Over deze nota is al zoveel gezegd in allerlei vergaderingen, dat alles wat we nu schrijven misschien wel op herhaling van zetten gaat lijken. Toch hebben we namens de fractie van de ChristenUnie het volgende ingebracht:
Om in te stemmen met de nota moest die voor onze fractie een goede balans hebben tussen drie belangrijke pijlers:

1. Lokale economie. De Zeeheldenwijk wordt een prachtig project voor onze inwoners. Wanneer de lokale economie daar een steentje aan bij kan dragen en de investeringen terugkeren in onze lokale samenleving, heb je een win-win situatie. Daarom vinden wij het belangrijk dat onze lokale aannemers en onderaannemers kunnen meedingen in de bouw van de Zeeheldenwijk, niet in het minst omdat wij weten en vertrouwen dat zij zowel kwantiteit als kwaliteit kunnen leveren en onze inwoners fantastische service kunnen verlenen.
  2. Regie door de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor en houdt de leiding over zowel de verdeling van de velden als de individuele woningen en doet dit met de grootst mogelijke transparantie. Een eerlijke kans voor iedereen die meedoet, zonder de mogelijkheid tot kruiwagentjes, omweggetjes of achterkamertjes.
  3. De beste prijs/kwaliteit voor onze inwoners. Uiteindelijk behandelen we de Nota Gronduitgifte om die kern: dat de inwoners van Urk straks in de Zeeheldenwijk een huis kunnen kopen voor de beste prijs en kwaliteit. Daarom is een stevige en goed functionerende concurrentiestelling naar onze mening zo belangrijk, want op die manier creëren we de meest optimale condities voor onze starters. Tenslotte doen we het voor hen: die starters die staan te springen om voor een goede prijs een mooi huis op hun naam te kunnen schrijven. Zij moeten, wat de ChristenUnie betreft, het meeste profiteren van deze nota en de hoogste prioriteit hebben.

Wat de ChristenUnie aangaat heeft het college deze drie pijlers goed weten te verwerken in deze nota. Wij hebben het volste vertrouwen in de wethouder en het gehele college. We weten hoe ze erin staan; dat ze met oog voor de lokale economie enerzijds de meest gunstige voorwaarden willen scheppen voor onze inwoners anderzijds.

Er zijn een aantal kleine punten die wat ons betreft nog om aandacht vroegen of iets scherper aangezet mogen worden. Deze punten hebben we verwerkt in een amendement en motie. Hierbij aangetekend dat we blij zijn met de memo van wethouder Brouwer en zijn intentie om de raad verder te betrekken bij het proces. We zien uit naar de uitwerking daarvan.
Motie bij de nota: aangenomen!
Amendement bij de nota: aangenomen!

En de nota zelf werd hiermee ook aangenomen.

Reacties op 'Nota Gronduitgifte'