Statement Incident jongeren en WOII

WOII.jpgvrijdag 08 oktober 2021 19:09

In de periode tussen de vorige raadsvergadering en die van vandaag, is Urk opgeschrikt door een incident waarbij meerdere jongeren zich kleedden in nazi-uniformen en daarbij zelfs het naspelen van een executie van een Joodse gevangene niet schuwden. Beelden daarvan werden op sociale media door andere personen misbruikt als zou het om een protest tegen de coronamaatregelen gaan. Als gemeenteraad van Urk nemen wij hier niet alleen afstand van, maar veroordelen we ook in de meest scherpe zin mogelijk het misplaatste gebruik van nazi-symboliek of het bagatelliseren van de gruwelen van de Holocaust. Wat de vorm of reden ook mag zijn. Ook als metafoor in de strijd voor het behalen van het eigen gelijk.

Het genoemde incident heeft grote impact gehad op ons dorp. Juist de Urker gemeenschap voelt zich zo sterk verbonden met de Joodse gemeenschap en het land Israël. Juist hier werden de afgelopen jaren zoveel initiatieven ontplooid om die verbondenheid handen en voeten te geven. Denk bijvoorbeeld aan:

• De sponsoring van het Holocaust Namenmonument Amsterdam door de gemeente Urk;
  • Het initiatief van stichting Odulphus voor het stripboek over Japien de Joode;
  • Het aansteken van de grootste Menorah ter wereld t.g.v. Chanoeka;
  • De onthulling van het Holocaustmonument “Levenslicht” bij de Bethelkerk;
  • De verbondenheid van Urk met ADI Negev en het kistje meischol wat hiervoor werd gedoneerd;

En de lijst kan nog veel langer gemaakt worden.

Afgelopen zondag was het Israëlzondag. In diverse plaatselijke kerken werd de verbondenheid met Israël en het Joodse volk onder de aandacht gebracht. In Woord en gebed werd die band gevierd en verstevigd.

Als gemeenteraad van Urk sluiten wij ons daarbij aan en onderstrepen wij die band, nogmaals van harte.

ChristenUnie Urk - CDA Urk - Hart voor Urk - SGP Urk - Gemeentebelangen - PVV Urk

Reacties op 'Statement Incident jongeren en WOII'