Mensen gezocht: kom jij ons versterken?

Vacatures.jpgwoensdag 05 mei 2021 14:33

Gezocht: kandidaat-gemeenteraadsleden en fractie-assistent voor de ChristenUnie Urk

Over de ChristenUnie
De ChristenUnie is een christelijk-sociale partij die dicht bij mensen wil staan en gericht is op samenwerken. Als sterke en betrokken partij wil ze dienstbaar zijn aan de samenleving en zich inzetten voor een duurzaam en bloeiend Urk. Op landelijk, provinciaal en lokaal niveau laat de ChristenUnie zien een stabiele partij te zijn die bereid is verantwoordelijkheid te nemen. Lees meer over hoe de ChristenUnie politiek wil bedrijven in onze beginselverklaring.

Maart 2022 worden er weer gemeenteraadsverkiezingen gehouden. In aanloop daarnaartoe is de ChristenUnie Urk op zoek naar:

Meedenkers M/V
Ben jij geïnteresseerd in de politiek, maar hoef je niet zo nodig op de lijst? Wil je graag input leveren aan onze fractie? Meld je dan aan en wordt onze meedenker over allerlei onderwerpen.

Fractie-assistent M/V
De fractie-assistent is de steunpilaar van de lokale fractie van Urk. Je verzorgt de notulen van de fractievergadering en plant en organiseert vergaderingen en bezoeken. Je wordt volwaardig lid van ons team en je inbreng telt mee. Ook krijg je een maandelijkse vrijwilligersvergoeding. Aanstelling z.s.m.

Kandidaat-gemeenteraadsleden M/V
Urk is een prachtig dorp met een rijke cultuurhistorie en een eigen identiteit. Voel je je verbonden met de ChristenUnie en met ons prachtige dorp? Wil je de partij graag vertegenwoordigen op de kandidatenlijst? Dan gaan wij graag met je in gesprek!

Over de rol van gemeenteraadslid
Raadsleden functioneren in een complexe omgeving. Allerlei belangen moeten worden afgewogen in een omgeving waar tal van mensen hun eigen taak en verantwoordelijkheid hebben. Als raadslid heb je in grote lijnen drie verantwoordelijkheden:

• Inwoners vertegenwoordigen;
  • Beleidskaders stellen voor het college;
  • Controleren of gebeurt wat is afgesproken.

Om dit goed te kunnen doen, maak je deel uit van een fractie, bestaande uit raadsleden, commissieleden, wethouder en fractiemedewerker.

Een goed raadslid is onder meer:

• In staat om samen te werken, zowel binnen de fractie als binnen het geheel van de gemeenteraad;
  • In staat stukken te doorgronden en consequenties van beleid te overzien;
  • Mondeling vaardig en heeft overtuigingskracht;
  • In staat te netwerken en te onderhandelen;
  • In staat in contact te zijn en te luisteren naar mensen en organisaties in Urk en als volksvertegenwoordiger zijn functie te vervullen.

ChristenUnie-raadsleden zijn geen schapen met vijf poten die geen fouten mogen maken. Wél mensen die openstaan voor feedback en bereid zijn om te leren.

In gesprek?
Herken je jezelf in één bovenstaande vacatures en wil je in gesprek over een plek op de kandidatenlijst van de ChristenUnie Urk? Stuur dan een bericht met een korte motivatie naar: info@groosopurk.nl of neem contact op met de fractievoorzitter Meindert Bakker (06-27242877).

Je kunt zelf solliciteren, maar je kunt natuurlijk ook iemand anders met zijn/haar toestemming voordragen als mogelijke kandidaat. Kandidaten moeten lid zijn van de ChristenUnie óf bereid zijn om lid te worden.

Reacties op 'Mensen gezocht: kom jij ons versterken?'