Schriftelijke vragen over de bereikbaarheid van de gemeente Urk

slecht bereikbaar.jpgdonderdag 30 april 2020 20:57

Schriftelijke vragen van de fracties ChristenUnie Urk, Hart voor Urk en SGP Urk over de slechte bereikbaarheid van de gemeente Urk en de technische storing van internet en telefonie.

Aanleiding
donderdag 30 april 2020 was de digitale raadsvergadering gepland. Helaas kon deze niet doorgaan vanwege een technische storing, zie ook de berichtgeving op Omroep Flevoland.

Daarbij kwam de gemeente zelf met dit bericht: UPDATE 30-04: Helaas is de storing nog steeds niet verholpen. Excuses voor het ongemak. In verband met een technische storing zijn we tijdelijk telefonisch niet bereikbaar zijn. Ook internet werkt niet. Tot nader bericht kunnen gemaakte afspraken ook niet doorgaan! Wel is het mogelijk om via WhatsApp berichten aan de gemeente te sturen via 06-13567971. (bron: Facebook Gemeente Urk)

Ondergetekende fracties hebben kennisgenomen van deze berichtgeving en maken zich grote zorgen hierover. Temeer daar deze storing nu al sinds dinsdagochtend duurt en we midden in een coronacrisis zitten. Afspraken van de gemeente worden afgezegd en de bereikbaarheid is dramatisch. Daarom de volgende schriftelijke vragen aan het college, met het verzoek om z.s.m. schriftelijk te antwoorden;

Vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

1. Is het college het met ons eens dat juist in de huidige crisis goede bereikbaarheid van de gemeente en een goed werkende ICT-infrastructuur van cruciaal belang is voor de gemeente en haar inwoners?
  2. Is het college het ermee eens dat de gemeente juist in tijden van coronacrisis bereikbaar moet zijn voor haar burgers en bedrijven? En dat goede bereikbaarheid de hoogste prioriteit moet krijgen wanneer dit tijdelijk niet het geval is?
  3. Wat heeft de gemeente tot op heden gedaan om de storing te verhelpen?
  4. Welke gevolgen heeft deze storing voor de dienstverlening van de gemeente?
  5. Is de oorzaak van de storing bekend en kan het college die met ons delen? Ligt dit bij de gemeente of provider?
  6. Hoe is het mogelijk dat deze storing zo lang kan duren?
  7. Klopt het dat de leverancier niet thuis geeft momenteel? En hoe wordt hier na het oplossen van de storing naar gehandeld?
  8. Zijn er mogelijkheden om een tijdelijke oplossing extern in te huren?
  9. Kan het college een inschatting geven hoe lang het gaat duren voordat er weer een goed werkend systeem is?
  10. Waarom heeft de gemeente geen mobiel noodnummer beschikbaar gesteld? Vindt het college alleen via Whatsapp bereikbaar zijn voldoende?

De fracties

ChristenUnie Urk
Meindert Bakker

Hart voor Urk